Volle aflaat voor WJD-gangers

WJD-gangers kunnen in Rio een volle aflaat verdienen als zij zich aan bepaalde eisen houden. Dat heeft de Apostolische Penitentiarie, zeg maar het gerechtshof van de Kerk, vandaag bekend gemaakt.

Leuk om te weten misschien, maar a) waarom moet je dat willen, en b) hoe kom je aan zo’n aflaat?

  • a) Een aflaat klinkt misschien als iets van vroeger, en misschien voor sommigen ook wel als iets dat niet past binnen ons geloof. Is een aflaat immers niet gewoon een manier om een plekje in de hemel te kopen? Nee, gelukkig niet. In de biecht worden onze zonden vergeven, maar daarnaast moeten we nog wel wat doen om de schade die we hebben berokkent door onze fouten of zonden te repareren; we moeten boete doen. Vaak vraagt onze biechtvader ons bijvoorbeeld om een aantal gebeden te bidden. Daarmee repareren we de schade die ontstaan is in onszelf en in onze relatie met God. Maar soms moeten we ook iets voor iemand anders doen: als we bijvoorbeeld ruzie hebben met iemand, of iets van iemand anders kapot hebben gemaakt, dan moeten we het bijleggen of de schade op de één of andere manier vergoeden. We maken iets goed, en tegelijkertijd voldoen we een straf voor onze daden. Een aflaat vervangt die boete niet alleen, maar maakt het ook compleet. Want als mensen zijn wij maar beperkt, en we kunnen misschien niet alles repareren wat kapot is. Met een aflaat neemt God over wat wij niet kunnen doen. Wij doen wat we kunnen, en God doet de rest, en uiteindelijk is er geen spoor meer te vinden van wat er ook verkeerd mag zijn gedaan.
  • b) Een aflaat krijg je niet zomaar cadeau. Je moet er iets voor doen. In het decreet van vandaag staat wat: Je neemt deel aan de Wereldjongerendagen, je moet gebiecht hebben en vergeven zijn, de Communie hebben ontvangen in een staat van genade (en dat is weer het resultaat van een volledige biecht) en gebeden hebben voor de intenties van de Heilige Vader*. Heb je dus iets achtergehouden in de biecht, of heb je niet echt spijt van wat je gedaan hebt, dan gaat zo’n aflaat ook niet werken.

Kun je nou niet in Rio zijn, om wat voor reden dan ook, dan kun je nog steeds de aflaat verdienen, als je dan dezelfde geestelijke handelingen uitvoert (biecht, Communie, gebed) en de geestelijke momenten in Rio volgt en eraan meedoet via radio, televisie of sociale media (maar dan wel met de gepaste toewijding, dus niet zomaar even door een tweet te lezen of op Facebook wat foto’s te bekijken).

Verder kunnen alle gelovigen, of ze nu in Rio zijn of niet, en of ze nu iets meekrijgen van de WJD of niet, een gedeeltelijke aflaat verdienen. Niet alles wordt daarmee rechtgezet, want we doen niet al het werk dat daarvoor nodig is, maar toch komen we, met de nodige hulp van God, een heel eind. Deze tijdelijke aflaat is te verkrijgen voor iedereen die, tijdens de dagen van de WJD, met een berouwvol hart tot God bidt, zijn of haar gebed afsluit met het gebed van de Wereldjongerendagen** en de Heilige Maagd Maria, Koningin van Brazilië, aanroept met haar titel “Nossa Senhora da Conceicao Aparecida”, evenals de andere beschermheiligen en voorsprekers van de WJD***, tot aanmoedigen van de jongeren om hun geloof te versterken en een heilig leven te leiden.

* De gebedsintenties van de paus voor de maand juli zijn: Voor de Wereldjongerendagen: Dat dit alle jonge christenen mag aanmoedigen om leerlingen en missionarissen van het Evangelie te worden. Voor Azië. Dat in heel Azië de deuren open mogen staan voor de boodschappers van het Evangelie.

** Vader, Gij hebt Uw Eeuwige Zoon gezonden om de wereld te redden en hebt mannen en vrouwen uitgekozen, door Hem, met Hem en in Hem, om de Blijde Boodschap te verkondigen aan alle naties. Schenk ons de genade die nodig is om vreugde te doen glanzen op het gezicht van alle jonge mensen, vreugde omdat zij, door de kracht van de Heilige Geest, de evangelisten mogen zijn die de Kerk in het derde millennium nodig heeft.

Christus, Verlosser van de mensheid, Uw beeld met open armen boven op de Corcovado heet alle mensen welkom. In Uw Paasoffer hebt U ons door de Heilige Geest gebracht tot een ontmoeting van kindschap met de Vader. Jonge mensen, die gevoed worden door de Eucharistie, U horen in Uw woord en U ontmoeten als hun broeder, hebben Uw eindeloze barmhartigheid nodig om over de hele wereld de wegen te gaan van missionaire leerlingen van de Nieuwe Evangelisatie.

Heilige Geest, liefde van de Vader en de Zoon, wil met de glans van Uw waarheid en het vuur van Uw liefde alle jonge mensen Uw licht zenden, zodat zij, bezield door hun ervaring van de Wereldjongerendagen, geloof, hoop en liefde mogen uitdragen naar alle hoeken van de aarde, om op grootse wijze mee te bouwen aan een cultuur van leven en vrede en het ontstaan van een nieuwe wereld te helpen bevorderen.

Amen!

***Beschermheiligen: St. Sebastiaan, St. Antonius van Santana Galvão, St. Theresia van Lisieux, Zalige Johannes Paulus II. Voorsprekers: St. Rosa van Lima, Zalige Pier Giorgio Frassati, Zalige Chiara Luce Badano, Zalige Frederick Ozanam, Zalige Adilio Daronch, St. Teresa van de Andes, Zalige José de Anchieta, Zalige Isidore Bakanja, Zalige Zuster Dulce, St. Joris, Zalige Laura Vicuña, St. Andreas Kim en Gezellen, Zalige Albertina Berkenbrock.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s